Vyměnit čelní sklo svépomocí? Raději to nedělejte.

Vyměnit čelní sklo svépomocí? Raději to nedělejte.

Určitě to znáte. Jedete za nějakým kamionem, dodávkou nebo i osobním automobilem a najednou se ozve cinknutí do čelního skla vašeho vozidla. Na něm se může, ale také nemusí, vytvořit jakýsi nevzhledný malý ťukanec, kterému se říká pavouk. Má totiž takový tvar. Odlétnuvší kamínek ale dokáže potrápit i více. Napáchané škody je pak nutno řešit výměnou. Má to ale háček.
mokré auto
Většina lidí si myslí, že když jde doma vyměnit tabulku v okně, zvládne přece i průměrný šikovný kutil vyměnit čelní sklo i u (nejenom) svého automobilu. Bohužel když se ale nevymění správně, airbag spolujezdce nemusí fungovat tak, jak má. Navíc jde o nosný prvek karoserie vozidla. Tuhost skla a jeho struktura jsou tak pasivním bezpečnostním prvkem. Neodborná montáž doma skrývá rizika, jež se mohou projevit až v krizové situaci, protože pouhým okem jsou neviditelná. Mechanické vlastnosti spojů tak mohou vést v extrémních případech až k vysazení čelního skla z jeho rámu. Pro rozbalování spolujezdcova airbagu tak zmizí hranice a vak, chránící především hlavu a přední část těla, se nesprávně rozloží. Není asi třeba popisovat, jaké toto všechno může mít důsledky, proto se do výměny raději bez odborníků nepouštějte.
stěrače auta
Výměna není jen tak. Musí se nejdříve to staré a porušené čelní sklo oddělit od karoserie pomocí drátů, odpojit různé senzory deště a také vyhřívání a pomalu začít s čištěním rámu od lepidla. Čistá karoserie kolem okna je základem pro nalepení toho nového. Trošku se tam ale může nechat a naleptat speciálním přípravkem, aby nové lepidlo lépe přilnulo k povrchu. Na nové sklo je potřeba nasadit postranní gumy, aby zabránily protékání vody do interiéru vozidla. Zvláštní hmota, lepidlo, které se nanáší na sklo, má průřez ve tvaru trojúhelníku, zaručující lepší přilnavost při nerovnosti povrchu karoserie automobilu. Domácí výměna se tak nevyplácí, protože často používaný silikon se k těmto úkonům prostě nehodí. Jednak napomáhá korozi, také není ideální z hlediska pevnosti, protože čelní sklo na osobní vůz má zhruba kolem deseti kilo, je potřeba dbát na bezpečnost a důkladně odvedenou práci i s dobou schnutí lepidla.